FAQ

Hitta svar på de vanligaste frågorna om solskydd och vårt jobb

Vilka garantier gäller?

Vi lämnar 2 års garanti på våra produkter. Av erfarenhet vet vi att produkterna håller mycket längre i verkligheten. Livslängden på våra produkter är också beroende på vem och på vilket sätt man handskas med dem. Det hör till exempel inte till ovanligheterna att små barn eller husdjur kan skada vissa typer av solskydd. Du har givetvis full returrätt ifall den mottagna produkten inte motsvarar uppgifterna i din beställning (t.ex. felaktiga mått, fel färg osv). Våra garantier gäller inte för skador som uppkommit på grund av felaktigt handhavande, felaktig placering, bristande montering, eller andra typer av yttre fysisk påverkan.

Hur är kvalitén på era produkter?

Vid tillverkningen använder vi komponenter av hög kvalité som är utprövade för att fungera på rätt sätt under många år. Vi tillhandahåller även reservdelar så att efter några års användning finns det möjlighet att göra små underhållsarbeten med originaldetaljer. Masstillverkade produkter ändrar ofta utseende från år till år och det är nästan omöjligt att hitta reservdelar till dem i efterhand.

Har ni produkter på lager för omgående leverans?

Våra produkter måttillverkas order för order exakt efter varje kundens specifikationer. Det är inte fråga om masstillverkade produkter som säljs i vissa standardmått hos diverse byggbutiker och postorderfirmor. Du kan beställa och få dina produkter exakt i de mått som du behöver. Man får alltså räkna med en viss leveranstid, normalt ca 14 dagar.

Leveranstid är cirka 14 dagar för måttbeställda produkter, några dagar för reservdelar.

Kan jag komma och hämta mina produkter hos er, så att man slipper betala frakt?

Ja, det går bra efter överenskommelse om lämplig tid för avhämtning. Skall du hämta själv, får du ange detta i beställningen så att fraktkostnaden inte läggs på din ordersumma. Vi erbjuder även utkörning i Malmö med omnejd mot en mindre avgift. Du får varorna hemkörda på kvällstid.

Har ni någon utställningslokal så att man komma och titta på era produkter?

Huvudsakligen bedriver vi vår försäljning till privatpersoner enbart via Internet. Vi skickar mer än gärna färgprover med posten på flertalet av våra produkter. Vår utställningslokal i Malmö kan eventuellt bokas för visning av kunder som behöver ytterligare konsultation.

Tidsbokning gäller. Läs mer om vår utställning i Malmö.

Får jag i efterhand ändra mått eller färg i min beställning?

Detta går bra under förutsättning att vi ännu inte hunnit börja tillverka produkter enligt din beställning. Skulle du strax efter att du har lagt din order upptäcka någon felaktighet eller vill ångra dig, måste du snarast ta kontakt med oss så att vi kan hinna stoppa produktionen. Alla produkter vi säljer tillverkas exakt enligt dina önskemål, därför kan vi inte sälja dessa till någon annan ifall du skulle vilja ändra dig i efterhand.

Kan ni skicka reklam eller broschyrer på era produkter hem till mig?

All form av information om våra produkter hittar du enkelt på vår hemsida. Vi har därför inte tagit fram några speciella broschyrer som skickas ut till våra kunder. Du kan däremot beställa gratis färgprover för att kunna välja rätt färg innan du bestämmer dig för att beställa hos oss.

Beställ färgprover här

Ingår alla monteringsdetaljer samt reglage i leveransen, eller måste dessa beställas separat?

Alla nödvändiga monteringsdetaljer skickas alltid med våra produkter och ingår i priset. Givetvis så följer alla reglage, mm för respektive produkt också med.

Kan era lamellgardiner monteras utomhus?

Nej, våra lamellgardiner är i grunden avsedda enbart för inomhusanvändning. De tål inte upprepade stänk med vatten, så de får absolut inte utsättas för regn, snö och andra typer av utomhuspåverkan.

I viss utsträckning kan lamellgardin användas på insidan av inglasade uterum, balkonger, verandor mm. men endast om dessa är inglasade! Observera att även för inglasade verandor tar vi inte något ansvar för skador som uppstått på grund av att fönsterpartierna lämnats i öppet läge så att regnvatten kunnat tränga in på verandan/balkongen.

Kan jag montera era produkter i samtliga rum?

Sunt förnuft får gälla även vid inomhusmontering. Man bör till exempel undvika rum med förhöjd fuktighet (badrum, dusch) eller med onormalt höga temperaturer (bastu/sauna).Våra produkter klarar inte hur lång tid som helst i sådana förhållanden och vi lämnar inga garantier för montering i sådana utrymmen.

Man skall till exempel inte använda en lamellgardin som en dusch draperi i duschutrymmen eller hänga en rullgardin i en bastu där det är 90 grader varmt och fuktigt.

Det är upp till kunden att avgöra hur man vill använda produkter men vi tar inte på oss något ansvar för skador som kan uppstå vid olämplig placering.

Hur kan man rengöra persienner?

Det bästa sättet är torrengöring med hjälp av en dammvippa eller en dammsugare med mjukt borstmunstycke. Stäng persiennen och tryck med ena handen mot glaset. Rengör sedan ytan med mjuka rörelser. Vrid sedan lamellerna åt andra hålet och upprepa rengöringen. Annat sätt är att använda speciella s.k. persiennborstar vilket ger noggrannare resultat men kräver mer tid.